کف پوش

این کفپوش ها از عناصر اصلی مبلمان شهری و محوطه سازی می باشند و به دو روش پرسی و ویبره ای تولید می شوند که به شرح زیر می باشد:

روش ویبره ای: در روش ویبره ای بتون داخل قالب از طریق ارتعاش ویبره متراکم و یکنواخت می شود و به صورت تک لایه تولید می شود.

در روش پرسی: بتن داخل قالب با پرس دستگاه متراکم شده و در دو لایه بتن ریخته می شود لایه رویه(face) و لایه بستر(Main).لایه رویی که در واقع وجه نمایان کفپوش بوده ودر معرض مستقیم عوامل جوی و سایش  است از مصالح ریزدانه و با دانه بندی یکنواخت و گاها”رنگی برای زیبایی و هارمونی با محوطه ولایه بستر که در واقع هنگام چیدن کف پوش ها به زمین اتصال دارد و نمایان نیست از دانه بندی درشت تر(اصطلاحا”) زبر تر استفاده می شود.

کفپوش های پرسی باضخامت حداقل 8 و10 سانت در دسته کفپوش های ترافیکی قرار می گیردکه حداقل مقاومت 40Mpaبرای آنها توصیه شده است.

موزاییک

موزاییک کف پوشی زیبا با تنوع بسیاراز پرکاربردترین مصالح ساختمانی می باشدو در فضاهای مختلف از جمله محوطه ها ،پیاده روها،پشت بام ها،فضای داخلی ساختمان به عنوان زیر پارکت و …مورد استفاده قرار می گیرد.در دو نوع کلی ساده یا داخلی(دارای سطح صاف) و حیاطی یا بیرونی(متنوع در سنگ مورد استفاده و طرح)تولید می شود.

مواد تشکیل دهنده موزاییک عبارتند از:ماسه-سیمان-آب-سنگدانه های رنگی-پودر سنگ-رنگ بتن

برای تولید موزاییک از 2 روش استفاده می شود:

1-روش پرسی: تراکم از طریق فشار دستگاه پرس ایجاد می شود.که در این روش موزاییک دارای 2 لایه رویه و لایه زیرین (نارین)است. رویه که  سطح ظاهرموزاییک را تشکیل داده و  اغلب رنگی است و لایه زیرین  که تاب فشاری بالاتری دارد.

2-روش ویبره‌ای: فشاری در فرایند تولید وجود ندارد و تراکم از طریق ارتعاش ویبره های دستگاه صورت می گیرد.

موزاییک ویبره‌ای به علت تک لایه بودن دارای وزن کم و سطح زیباتربوده وعمده مشخصات فنی ان به شرح زیر می باشد.

  • درصد جذب آب کم
  • سطح رویه صاف و صیقلی
  • مقاومت فشاری بالا
  • بسیار متنوع در ابعاد و شکل هندسی و رنگ

موزاییک پلیمری: این نوع موزاییک در حقیقت نوعی بتن خود متراکم  بوده که  در واقع محصول  پلیمریزاسیون رزین پلیمری و ارتعاش میز ویبره  است.