اطلاعات

انواع بلوک ساختمانی

انواع بلوک ساختمانی

یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساختمان سازی بلوک می باشد. بلوک ها در انواع مختلفی وجود داشته و در تولید آن از متریال مختلف استفاده می شود که در این میان بلوک های بتنی و سفالی بیشترین استفاده را در میان سایر بلوک ها دارند.

انواع بلوک

در ساخت بلوک از ترکیب سیمان، آب، ماسه و دیگر سنگدانه ها استفاده می شود. همان گونه که در بالا اشاره شد، بلوک های ساختمانی انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی نمونه ای از انواع بلوک استاندارد می باشند که در دو دسته باربر و غیرباربر قرار می گیرند.

بلوک سیمانی معمولی

در ساخت بلوک های سیمانی معمولی از شن و ماسه طبیعی رودخانه استفاده می شود. چگالی این گونه بلوک ها پس از انجام فرآیند خشک شدن حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. تولید این گونه بلوک ها در فرم های مختلف و به دو صورت بلوک های سیمانی دیواری و بلوک های سیمانی سقفی صورت می گیرد.

بلوک سیمانی سبک

به بلوک های سیمانی که چگالی آن ها ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشد، بلوک سیمانی سبک یا بلوک پوکه ای گفته می شود. بلوک های سیمانی سبک بر اساس چگالی آن ها در چهار دسته رده بندی می شوند:

بلوک سیمانی سبک رده یک: چگالی این بلوک ها پس از خشک شدن در حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب می باشد.

بلوک سیمانی سبک رده دو: چگالی این بلوک ها پس از خشک شدن در حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

بلوک سیمانی رده سه: چگالی این گونه بلوک ها پس از خشک شدن در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

بلوک سیمانی رده چهار: چگالی این گونه بلوک ها پس از خشک شدن در حدود ۱۷۰۰تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. این بلوک ها در دسته بلوک های نیمه سبک قرار می گیرند.

بلوک لیپر

بلوک لیپر نمونه ای از بلوک های سیمانی سبک می باشد که از پرلیت که نوعی پوکه صنعتی است، ساخته شده است. از ویژگی های این بلوک ها می توان به عایق بودن آن ها اشاره کرد. در تولید این بلوک ها از روش اتوکلاو استفاده می شود. از مزایای این گونه بلوک ها می توان به عدم اشتعال پذیری و مقاومت بالای آن ها اشاره کرد. این بلوک ها قابلیت رنگ پذیری و برش نیز دارند.

بلوک لیکا

بلوک لیکا چیست؟ بلوک سبک لیکا از ترکیب سبک دانه ها با سیمان و آب تشکیل می شود. این بلوک از تخلخل بالاتری نسبت به بتن نیمه سبک برخوردار می باشد. بلوک لیکا به دو شکل توپر و توخالی بوده و کاربرد آن ها در دیوار و سقف می باشد. بلوک سه جداره لیکا در دیوارهای خارجی استفاده شده و عایق حرارتی و صوتی بسیار فوق العاده می باشد.

یلوک گازی هبلکس

بلوک هبلکس چیست؟ بلوک گازی هبلکس بتن های هوادار اتوکلاو شده ای هستند که استفاده از آن ها باعث کاهش وزن ساختمان شده و به دلیل دارا بودن خواص عایقی خود در کاهش مصرف انرژی نیز کارگشا می باشند. بتن های هوادار اتوکلاو شده با نام بلوک aac نیز شناخته می شوند. در تولید بلوک هبلکس از سیمان، پودر سیلیس، آهک، آب، پودر آلومینیوم و سایر مواد افزودنی استفاده می شود.

مزایای بلوک aac

همان گونه که در بالا اشاره شد، این گونه بلوک ها از وزن کمی برخوردار می باشند که همین امر می تواند در کاهش وزن ساختمان تاثیرگذار باشد. هم چنین می تواند به عنوان یک عایق حرارتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

معایب بلوک aac

استفاده از بلوک aac معایبی نیز به همراه دارد. که از جمله می توان به قیمت بالای آن ها، استحکام نسبتا پایین، عدم سازگاری این گونه بلوک ها با محیط زیست و آسیب پذیری آن ها اشاره کرد.

بلوک clc

بلوک پرلکس که با نام بلوک clc نیز شناخته می شود، بلوک های بتنی سبک وزنی هستند که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این بلوک از تزریق فوم به بتن متشکل از سیمان و ماسه ریزدانه به دست می آید. از این بلوک می توان به جای آجر و سفال در ساخت دیوار استفاده کرد.

بلوک سفالی

یکی از پرکاربردترین انواع بلوک ها که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، بلوک سفالی می باشد. این بلوک ها در ابعاد مختلف تولید می شوند و در بخش های غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. از این بلوک ها در دیوار و سقف تیرچه بلوک استفاده می شود. از مزایای این گونه بلوک ها می توان به مقاومت آن ها در برابر آتش سوزی، استفاده به عنوان عایق حرارتی، استحکام کافی و صرفه اقتصادی آن ها اشاره کرد. در کنار مزایای نام برده استفاده از این بلوک معایبی نیز به همراه دارد. برای مثال استفاده از این بلوک در ساختمان سازی زمان اجرایی بالایی دارد. این بلوک ها از وزن بالایی برخوردار می باشند که می تواند باعث افزایش وزن ساختمان نیز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *